Boj s časem. Tak už dvě volební období vypadá příprava kompletní přestavby náměstí Jana Pernera před pardubickým hlavním vlakovým nádražím. Kvůli průtahům totiž městu reálně hrozilo, že přijde o více než 100 milionů, které na stavbu mělo získat ze švýcarských fondů.

Nyní se však projekt pohnul dopředu. Město totiž vysoutěžilo firmu, která náročnou stavbu provede. Ze čtyř uchazečů o zakázku na rekonstrukci prostoru před nádražím jako terminálu městské hromadné dopravy s vazbou na železniční dopravu rada města vybrala společnost Strabag, která nabídla nejnižší cenu, ale také nejkratší dobu realizace.

„Nabídková cena společnosti Strabag je 145,975 milionu korun bez DPH. Pro její zaplacení využijeme možnosti spolufinancování z Programu švýcarsko-české spolupráce, kde můžeme získat 85 procent způsobilých nákladů, maximálně pak 108 milionů korun,“ řekl náměstek primátora zodpovědný za dotace Jan Řehounek. S DPH se tak cena vyšplhá na 176 milionů korun.

„Hned v prosinci 2014 jsme požádali švýcarskou stranu o prodloužení termínu na čerpání dotace. Jsem rád, že se Švýcary podařilo přesvědčit o tom, že náš projekt je kvalitní a oceňuji i jejich vstřícný přístup při jednáních o posunutí termínu pro čerpání dotace do roku 2017,“ dodal Řehounek.

Radnice však stále ještě čeká na stavební povolení na jednotlivé objekty. „Předpokládám, že do konce září bychom je měli získat a začátkem října můžeme zahájit stavbu,“ uvedl manažer odpovědný za tento projekt Jan Chvojka. Stavba by podle nabídky společnosti Strabag měla být hotova za 180 dní.

Prostor před pardubickým vlakovým nádražím by se měl změnit k nepoznání. Přibude památník Jana Pernera, klidová zóna s vodním prvkem se přesune na vhodnější místo, nově řešeno bude stání pro vozy městské hromadné dopravy, které bude vybaveno moderními informačními systémy.

Přibudou nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy, cyklověž s automatickým samoobslužným systémem i venkovní kryté stojany pro jízdní kola. Projekt počítá také s napojením na systém městských cyklostezek.

Stavba původně měla začít už v květnu letošního roku, projekt však zbrzdilo zdlouhavé územní řízení, které předchází zisku stavebního povolení. „Získali jsme ho později, než jsme chtěli. Dost dlouho jsme čekali třeba na vyjádření policie či hasičů. Kvůli tomu jsme nabrali zpoždění v řádech několika týdnů,“ uvedl Řehounek.

Problémy s plochou před nádražím mělo už minulé vedení radnice, koalice nakonec tento projekt vzdala. Bývalá primátorka města a zastupitelka za Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková proto nekritizovala na jarním zastupitelstvu současné zpoždění projektu, nýbrž nedostatek informací.

„Zaskočilo mne, že nikdo z politického vedení města a bohužel ani z řad úředníků tehdy nedovedl odpovědět, jak velký časový skluz má projekt, na který chce město čerpat dotace ze švýcarských fondů a který je, alespoň předpokládám, jedním z nejdůležitějších projektů stávajícího vedení města,“ uvedla Fraňková.

Nepříjemnosti kvůli opravě náměstí Jana Pernera čekají i dopravní podnik, stavba totiž zkomplikuje provoz městské hromadné dopravy na místě důležitého uzlu. „Pokud bychom nemohli zajíždět k nádraží, byl by to pro nás velký problém,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Vyšlo v MF DNES 30. srpna 2016

zbývá
676
slov
4 minut