Druhou premiérou letošní sezony Východočeského divadla v Pardubicích bylo strhující drama Othello v režii Petra Kracika. Divadlo tak letos připomíná 400. výročí úmrtí jednoho z nejuznávanějších světových dramatiků – Williama Shakespeara.

Proslulá tragédie vypráví příběh hrdinného vojevůdce, mouřenína Othella (Milan Němec), jenž se potají oženil s bílou kráskou z patricijské rodiny Desdemonou (Veronika Macková). Dvojice odjíždí na Kypr, kde právě vypukla válka s Turky. Následuje je tam ale i Othellův pobočník, bezpáteřní prospěchář Jago (Ladislav Špiner). Ten se za pomocí intrik snaží odstranit náměstka Cassia (Josef Láska), na jehož místo se chce dostat. Zneužije přitom Othellovu důvěřivost a vnukne mu domněnku, že je mu Desdemona nevěrná – a to právě s Cassiem. Vše navíc podpoří falešnými důkazy.

Autoři pardubické inscenace se Othella nesnaží podat jen jako žárlivce, ale spíše jako někoho, kdo je ubitý „fakty“. Do popředí se tak nedostává pouze žárlivost, ale také důvěra, láska a především další nezvladatelná vášeň – ať už v podobě závisti, kariérismu, egoismu či xenofobie. Vše se netočí pouze kolem ústřední trojice, zajímavé je sledovat i osud Cassia či Jagovy manželky a Desdemoniny komorné Emilie (Martina Sikorová).

Přestože je v pardubickém podání Shakespearovo dílo značně osekáno, stejně se děj rozjíždí poměrně pomalu. O to víc ale je znát, jak od druhé poloviny tempo graduje a celý příběh míří k neodvratnému konci. Obsah dramatu je navíc natolik zprofanovaný, že diváci obvykle ví, jaký závěr je čeká. A to vše jen přispívá k silné, dusivé atmosféře. A když pak Veronika Macková jako Desdemona zpívá na svém smrtelném loži, je to opravdu mrazivé.

Inscenace si po celou dobu zachovává jistou aktuálnost a není nijak zvlášť časově orámována. To jen dokládají poměrně nevýrazné kostýmy a především velmi jednoduché kulisy. Právě ty mohou být pro diváka, který je u pardubických dramat zvyklý na velkolepou výpravu, zklamáním.

Na druhou stranu tím větší pozornost pak dostávají herci. A právě jejich výkony jsou na celé inscenaci to nejlepší. Až neuvěřitelně uvěřitelný je Milan Němec, strhující výkony, ze kterých chvílemi až mrazí, ale v emotivním závěru podávají i Veronika Macková, Martina Sikorová a Josef Láska. Role sedí i Ladislavu Špinerovi. Herci se obecně až na pár okamžiků nesnaží inscenaci shazovat do komediální roviny a udržují její vážnost až do samotného konce.

Svou funkci výborně plní i hudba, jejímž autorem je Viktor Kracik. Je nenásilná, nestrhává na sebe pozornost a naopak ideálním způsobem podkresluje mnohdy až tíživou atmosféru celé tragédie.

V podání Východočeského divadla tak je Othello především psychologickým dramatem, které se na hlavního hrdinu snaží dívat z trochu jiného úhlu, než jak je obvyklé. Zároveň ale není přehnaně náročným dílem, které by průměrný divák jen těžko vstřebával. Vše navíc podtrhují mnohdy až nečekaně skvělé herecké výkony.

70 %

Vyšlo v MF DNES 26. října 2016

zbývá
620
slov
4 minut