Pardubice – Pardubičtí zastupitelé už musí být zvyklí na ledacos. Při zasedání se často setkávají s tím, že jim lidé tleskají, nebo na ně naopak bučí a pískají. Dnes je ale čeká něco jiného. Cestou na jednání se setkají s demonstrujícími klauny.

Lidé v šaškovských kostýmech a s červenými nosy totiž budou od 15:30 hodin u zadního vstupu do radnice z Wernerova nábřeží protestovat proti propojce přes Červeňák. Demonstrace ponese název Nedělejte z nás šašky.

„Máme pocit, že z nás tady dělá někdo šašky už dost dlouho. Červeňák je území, kde by mohl být park nebo prostě kousek přírody pro nás, co v této části města bydlíme a jinam do přírody to máme daleko. A teď tam chtějí postavit dvě silnice vedle sebe. To si opravdu dělají legraci,“ uvedla jedna z organizátorek Olga Kudrnová.

Protestujícím vadí, že město chce na stavbu propojky vydat peníze z městské kasy, i když přípravné práce jihovýchodního obchvatu, který se bude stavět jen několik desítek metrů dál, jsou už v pokročilé fázi a má jej financovat stát.

„Zjistili jsme, že ani mnozí zastupitelé nemají kompletní informace o tom, jak je příprava obchvatu daleko, a ani o tom, že navrhovaná souběžná propojka dopravní problémy v centru města prakticky nemůže vyřešit. Doufáme, že ani zastupitelé nechtějí být před veřejností za šašky a že si informace, které jim před radnici přineseme, prostudují,“ dodala další z organizátorek Jitka Češková.

Komunikaci propojující Pardubičky s Višňovkou dlouhodobě prosazuje vedení radnice. „Propojka jižní a východní části Pardubic do doby, než bude postaven jihovýchodní obchvat, odlehčí dopravě v centru města a zpřístupní nemocnici i z jižní strany,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO) s tím, že po dokončení obchvatu se může komunikace změnit třeba na cyklostezku.

„Propojka pomůže i v případě zavření Anenského podjezdu nebo mostu na Kyjevské. Připravuje se nový inteligentní dopravní systém, který má možnost řídit všechny semafory podle aktuální dopravní zátěže,“ řekl primátor Martin Charvát (ANO).

S tím, jak propojka pomůže dopravě, ale polemizují i opoziční zastupitelé. „Podle dopravního modelu by měla propojka snížit o tři až osm procent dopravu v některých ulicích v centru, jako je třeba Karla IV. nebo náměstí Republiky. U jiných ulic, jako jsou Kyjevská nebo Demokratické mládeže, ovšem dopravní zatížení vzroste až o 40 procent. Přitom Kyjevská patří k nejzatíženějším silnicím ve městě,“ uvedl zastupitel za ODS a šéf kontrolního výboru Karel Haas. Ten zároveň doplnil, že koridor zabere velkou část otevřené zelené plochy, kterých město moc nemá. „Tímto způsobem jimi plýtvat je nesmysl,“ konstatoval Haas.

Bývalý vojenský prostor by měl sloužit jako odpočinková zóna – na tom se shodují zastupitelé napříč politickým spektrem. Takovou podmínku ostatně má i armáda, která má pozemky na město bezplatně převést.

„Poté, co pozemky získáme, by měla vzniknout studie, která by situaci řešila podobně jako s pravým břehem Labe. Mlatové cesty, přístupy k vodě, rekreační a klidové plochy, drobné odpočinkové plochy s malým zázemím typu lavička. Nebude tam moci vzniknout žádná stavba pevně spjatá se zemí. Nic v úrovni Tyršových sadů nebo parku Na Špici,“ popsal Charvát.

Vyšlo v Deníku 21. června 2018

zbývá
666
slov
4 minut