Celkem sedm nových dopravních terminálů by mělo v následujících letech vzniknout v Hradeckopar­dubické aglomeraci. Ta je totiž jednou ze sedmi oblastí, které budou dalších sedm let rozdělovat evropské peníze prostřednictvím takzvané integrované územní investice (ITI).

Peníze by měly pomoci zejména dopravě, životnímu prostředí a školství. Celkově mohou být v následujících letech podpořeny desítky projektů v pěti operačních programech za více než 3,5 miliardy korun.

Nejdále v přípravách je Přelouč, která má projekt připravený, včetně pravomocného stavebního povolení, a nyní získala příslib evropských dotací ze zásobníku ITI. „Podstatou projektu je rekonstrukce, dostavba a modernizace prostoru před budovou železniční stanice. Stávající situace už řadu let nevyhovuje požadavkům na bezpečný a moderní způsob dopravy,“ uvedla starostka Přelouče Irena Burešová.

Na nový přestupní terminál u železniční stanice ostatně obyvatelé Přelouče čekají více než 12 let. Oblast před nádražím je přitom už dlouhou dobu ve velmi špatném stavu. Silnice je plná výmolů, nachází se zde jediný přechod, který navíc leží v nepřehledné zatáčce. Zálivy pro autobusy chybí úplně, přestože tady zastavují vozy městské hromadné dopravy a některé dálkové autobusy. Je zde i nedostatek laviček a zeleně.

„Projekt obsahuje vybudování točny, zastávek pro autobusy příměstské dopravy i MHD, rekonstrukci chodníků a komunikací, vytvoření stání pro kola s kapacitou 25 stojanů, rekonstrukci a vybudování parkovišť s kapacitou 67 míst, instalaci kamerového systému nebo zastávkových přístřešků,“ řekla Burešová, která chce mít projekt dokončený nejpozději v druhé polovině roku 2018. Přestupní terminál veřejné dopravy v Přelouči by měl vyjít na zhruba 24,7 milionu korun, přičemž asi 20 milionů bude tvořit příspěvek z Evropské unie.

Dotaci získá také pardubický dopravní podnik, který hodlá pořídit čtyři trolejbusy s akumulátorem energie, jenž umožňuje jízdu i v úsecích, kde není trolejové vedení. „Jedná se o takzvané parciální trolejbusy, které využijí infrastrukturu pro liniové napájení jednak k přímému napájení pro pohon vozidla v reálném čase a dále též pro dynamické nabíjení akumulátoru energie. Půjde o po všech stránkách moderní vozidla, která poskytnou cestujícím vyšší komfort a při jejichž provozu vykáže systém MHD sníženou spotřebu energie,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Nové trolejbusy by měly být uvedeny do provozu koncem roku 2018. Jejich zavedení do provozu má vyjít celkem na 60,5 milionu korun s tím, že částku přes 38 milionů korun zafinancuje Evropská unie.

Aglomerace ještě v prosinci vypíše výzvy z Operačního programu Doprava, a to na výstavbu nových trolejbusových trakcí. Celkem 80 milionů korun by měla získat i muzea.

Na začátku roku by pak měly přibýt i výzvy na výstavbu nových kanalizací, dále z oblasti výzkumu, vývoje a vzdělávání, kde budou chtít uspět vysoké školy, nebo z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschop­nost, pro který připravují projekty soukromé firmy.

Vyšlo v MF DNES 6. prosince 2016

zbývá
610
slov
4 minut